Množství produktů v obchodech, u nichž má nakupující solidní jistotu, že za ně pěstitelé dostali odpovídající odměnu a vznikly bez dětské práce nebo ničení životního prostředí, již několik let po sobě setrvale roste. Nic na tom nezměnila ani složitá doba pandemie covidu-19. Například kakaa s etickou certifikací Fairtrade si lidé loni koupili o dvě třetiny více než v roce 2020. O více než třetinu narostl prodej fairtradové kávy. Ta je jedním z předních produktů s tímto označením – loni se jí v Česku prodalo 1326 tun, což odpovídá zhruba 947 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství se mohlo připravit více než 151 milionů šálků espresa.

V porovnání s celkovým množstvím vypité kávy to ale pořád jsou drobné počty. Odpovídá to přibližně podílu 3,4 procenta. Nicméně tento podíl stále roste. Je to o tři desetiny procentního bodu více než v roce 2020. Obchodníci předpokládají, že férová káva i další potraviny s tímto označením mají ještě velký prostor k růstu.

Podle Gabriely Kozlové, vedoucí obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko, jsou na domácích pultech už stovky fairtradových produktů. Že by se poptávka po nich měla nyní s rostoucí inflací zmenšovat, protože na nich začnou lidé víc šetřit, nepředpokládá. „U fairtradových produktů už neplatí, že jsou dražší než jiné produkty. Je to zboží za standardní ceny,“ řekla Kozlová na úterní tiskové konferenci, kde organizace prezentovala výsledky za loňský rok. Více než poklesu zájmu u spotřebitelů se fairtradová komunita obává dopadů klimatické změny, která již řadu pěstitelů v rozvojových zemích trápí suchem, či naopak neobvykle intenzivními dešti.

Od samotných obchodních řetězců zaznívá, že nabídku těchto produktů chtějí dál rozšiřovat. „Také v letošním roce budeme počet certifikovaných výrobků navyšovat,“ sdělil HN například mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Z fairtradových komodit šlo tradičně nejvíce na odbyt fairtradové kakao. Jeho spotřeba loni meziročně vzrostla o 60 procent. V Česku si ho lidé nakoupili celkem 4245 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v jeho prodeji je společnost Lidl, která během loňského roku prodeje z fairtradových kakaových bobů zvýšila o více než 66 procent oproti roku 2020. Další je společnost Penny Market a třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland.

Fairtradového třtinového cukru se loni v Česku spotřebovalo 151 tun, což byl nárůst o 104 procent. V této oblasti vynikala společnost Unilever, jež v tuzemsku nabízí zmrzlinu Ben & Jerry’s s obsahem fairtradových surovin. Třetinový nárůst byl u férových banánů.

Fairtradová káva v Česku

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v Česku patří společnost Tchibo Praha, Unipetrol Benzina ve svých provozovnách Stop Café na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go z nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva Café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Vůbec nejvíc se ale zvýšil prodej fairtradových růží, a to o 377 procent. Řezaných květin s tímto certifikátem si lidé koupili 3,2 milionu kusů. Největší podíl na tomto objemu měl řetězec Lidl a následoval Kaufland. „Pěstování květin je pro země globálního jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie,“ vysvětlil Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek. Na něm bylo loni v Česku vybráno 37 milionů korun, což bylo o více než 38 procent než v roce 2020. Největším plátcem těchto příspěvků byla v Česku společnost Lidl.

Tyto peníze mohou farmáři použít na investice do rozvoje svých farem a komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity. Využívají je například na sociální projekty, budování infrastruktury nebo investice do přizpůsobování farem změně klimatu.

 

Vývoj prodeje fairtradové kávy v Česku.
Vývoj prodeje fairtradové kávy v Česku. Foto: Fairtrade ČR a SK
Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.