Německo spouští obří dopravní experiment a napjatě čeká, jak dopadne. Od 1. června je možné začít používat jízdenku za 9 eur (zhruba 225 korun) a cestovat s ní neomezeně celý kalendářní měsíc veřejnou dopravou ve 2. třídě po celé zemi. Je vesměs jedno, do čeho cestující nastoupí – do berlínského metra, vlaku z Mnichova do Alp nebo jestli bude chtít na výlet autobusem v okolí Drážďan. Samozřejmě může vše kombinovat. Stejně tak se dá lístek „vytěžit“ pro cesty do práce či třeba ve stejném měsíci na dovolené. 

Pár výjimek existuje: „9-Euro-Ticket“ neplatí v dálkové dopravě, tedy vlacích Deutsche Bahn kategorií ICE, EC, IC, ani v dálkových autobusech, mimo jiné ve FlixBusu. 

Sází se na jednoduchost. U kteréhokoli dopravce si stačí koupit jízdenku s tímto názvem u pokladny, v automatu nebo online a pak ji používat klidně i na druhém konci země u jiného dopravce. Snadno se dá pořídit i z Česka například na stránkách německých drah (DB). Existuje i speciální aplikace „9-Euro-Ticket“.

Německá vláda si od projektu slibuje, že v době vysoké inflace a drahých energií uleví rodinným rozpočtům, přiláká více lidí k veřejné dopravě a přispěje tím i ke snížení emisí oxidu uhličitého. Ještě před startem se podle magazínu Der Spiegel prodalo okolo sedmi milionů jízdenek, dopravní svazy pak odhadují, že nabídku využije okolo 30 milionů cestujících. Například z okrajů Frankfurtu stojí nyní jedna obyčejná zpáteční jízdenka víc, než je cena této speciální. Zatím se počítá s tím, že se bude nabízet po tři měsíce. Tedy zvlášť na červen, červenec a srpen. 

Jízdenka odbourává to, co mnohým lidem na veřejné dopravě vadí: co město nebo region, to jiná pravidla, ceny, tarify. „Tady nemusím přemýšlet. Mám jízdenku a jedu jakoukoli místní dopravou, jakýmkoli metrem,“ říká Jörg Sandvoss, šéf DB Regio. Ve vzduchu jsou ale i obavy: na jedné straně příležitost přimět lidi přesednout z aut, na druhé straně hrozba přeplněných vlaků nebo autobusů na už nyní hojně využívaných trasách nebo v turistických regionech (třeba mezi Drážďany a Bad Schandau u českých hranic). A tím pádem odrazení cestujících.

DB Regio slibuje 50 vlaků navíc a i další dopravci mluví o snaze navýšit kapacity, kde to jde. Nejen na kolejích, ale i co se servisního personálu týče. Dopravce Transdev třeba v Bavorsku vydal leták, kde doporučuje kvůli místu ve vlaku raději batoh než kolo či výlety na méně známá místa.

Experiment láká i univerzity. Podle stanice ZDF hned několik z nich začalo zkoumat chování lidí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist