Skupina žáků ze Základní školy Višňové na Znojemsku se rozhodla, že svým spolužákům představí původ jídla ve školní jídelně. Ve spolupráci s organizací Skutečně zdravá škola proto zorganizovali exkurze u dodavatelů potravin. „Na to si potřebovali vydělat. Oslovili tak regionální producenty potravin a společně připravili občerstvení na místním turistickém pochodu,“ popisuje ředitel školy Jiří Beran zkušenosti s výchovou k podnikavosti.
Tou se začali zabývat už před 10 lety. Zavedli například předmět finanční gramotnost a podnikavost. V něm se žáci věnují především dlouhodobým projektům podobným tomu s potravinami. Dovednosti, které podnikavost podporují, se ale snaží rozvíjet i v ostatních předmětech – například badatelskou výukou. V té si žáci místo suchého výkladu učitele musí na řadu věcí přijít sami.
V Česku je ale takový příklad zatím spíše ojedinělý. Podle průzkumu ministerstva školství dostatečně rozvíjí podnikavost v žácích pouze 35 procent základních škol. Lepší je situace na středních školách, kde je to polovina.
Vychovat podnikavé obyvatele je přitom podle odborníků a zástupců byznysového prostředí jedinou šancí, jak dohnat ekonomiku vyspělých států. Experti se na tom shodli minulý týden na konferenci Spojme síly ke vzdělávání k podnikavosti. Snaha však zatím naráží na odpor ve školství, ale i u rodičů.
Co se dočtete dál
- Co vlastně ta podnikavost je a jak ji školy rozvíjejí.
- Proč je důležité vést děti k podnikavosti už od mateřské školy.
- Kolik start-upů vznikne v Česku v porovnání s ostatními zeměmi.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.