Skupina žáků ze Základní školy Višňové na Znojemsku se rozhodla, že svým spolužákům představí původ jídla ve školní jídelně. Ve spolupráci s organizací Skutečně zdravá škola proto zorganizovali exkurze u dodavatelů potravin. „Na to si potřebovali vydělat. Oslovili tak regionální producenty potravin a společně připravili občerstvení na místním turistickém pochodu,“ popisuje ředitel školy Jiří Beran zkušenosti s výchovou k podnikavosti. 

Tou se začali zabývat už před 10 lety. Zavedli například předmět finanční gramotnost a podnikavost. V něm se žáci věnují především dlouhodobým projektům podobným tomu s potravinami. Dovednosti, které podnikavost podporují, se ale snaží rozvíjet i v ostatních předmětech – například badatelskou výukou. V té si žáci místo suchého výkladu učitele musí na řadu věcí přijít sami.

V Česku je ale takový příklad zatím spíše ojedinělý. Podle průzkumu ministerstva školství dostatečně rozvíjí podnikavost v žácích pouze 35 procent základních škol. Lepší je situace na středních školách, kde je to polovina.

Vychovat podnikavé obyvatele je přitom podle odborníků a zástupců byznysového prostředí jedinou šancí, jak dohnat ekonomiku vyspělých států. Experti se na tom shodli minulý týden na konferenci Spojme síly ke vzdělávání k podnikavosti. Snaha však zatím naráží na odpor ve školství, ale i u rodičů.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Co vlastně ta podnikavost je a jak ji školy rozvíjejí.
  • Proč je důležité vést děti k podnikavosti už od mateřské školy.
  • Kolik start-upů vznikne v Česku v porovnání s ostatními zeměmi.
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se