Americká moderátorka a podnikatelka Oprah Winfreyová patřila v zemi dlouho mezi přední tváře trhu s hubnutím. Roky veřejně mluvila o svém boji s nadváhou a posledních osm let byla ve vedení společnosti Weight Watchers, která poskytuje služby spojené s udržováním váhy. Minulý týden oznámila, že z firmy odchází. A to několik týdnů poté, co v rozhovoru přiznala, že aby si udržela hmotnost, bere lék na hubnutí. Její příklad ukazuje nový trend v tamním byznysu s hubnutím. Namísto diet a efektivního cvičení teď firmy nabízí rychlý přístup k lékům a posilování svalů.

Pojmem mezi hollywoodskými celebritami se v posledním roce staly zejména injekce Ozempic a silnější Wegovy dánské společnosti Novo Nordisk, původně určené diabetikům, které pomáhají s úbytkem váhy.

Léky obsahují účinnou látku semaglutid, která má prokázaný vliv na úbytek tělesné hmotnosti. Způsobí, že se uživatel cítí po jídle déle plný. „Zvyšuje pocit sytosti a trochu zpomaluje vyprazdňování žaludku,“ vysvětlil dříve pro HN přednosta Centra diabetologie IKEM Martin Haluzík. Uživatel léku je tak nucený jíst menší porce. „Nejde o složení, ale o množství jídla. Pokud sní svou normální porci, může mu být špatně od žaludku,“ upozornil Haluzík.

Právě toto nechutenství, často provázené nevolností nebo bolestmi žaludku, vede k úbytku hmotnosti. Jak uvádí oficiální klinické testy farmaceutické společnosti Novo Nordisk, přibližně po 15 měsících užívání zhubly téměř tři čtvrtiny lidí deset a více procent své tělesné váhy.

Firmy typu Weight Watchers, které nabízí tréninkové a výživové programy zaměřené na hubnutí, tak přestávaly s těmito léky držet tempo. Po oznámení odchodu Winfreyové se navíc akcie tohoto podniku propadly o 27 procent.

Stále více amerických podniků zaměřených na hubnutí se proto naopak rozhoduje začít Ozempic svým klientům nabízet. Weight Watchers za tímto účelem loni koupila za 106 milionů dolarů (téměř 2,5 milionu korun) telemedicínskou platformu Sequence, zaměstnávající lékaře, kteří mohou injekce na hubnutí předepisovat, a to na dálku. Jak informoval deník New York Times, firma tak upouští od své původní strategie, kterou bylo osobní setkávání s klienty a budování komunit.

Novému trendu se přizpůsobují i posilovny zaměřené na klientelu z řad celebrit a bohatých Američanů. Ty se též spojují se zdravotníky, aby mohly lidem přímo nabízet programy, v rámci nichž jim dodávají i lék na hubnutí. Například řetězec Life Time Fitness, který má po USA a Kanadě desítky posiloven a wellness center, tím podle svého prezidenta Jeffa Zwiefela reaguje na opakované požadavky klientů.

Doplňují je přitom cvičením zaměřeným na posilování. Uživatelé léků totiž pozorují, že jim kromě tuků mizí i svalstvo. A to mimo jiné právě proto, že během jeho užívání přijímají méně živin.

Podle odborníků zatím nejde o oficiální vedlejší účinek Ozempicu a nikdo doposud neprovedl studie, které by prokázaly souvislost s úbytkem svalů. Experti nicméně doporučují v průběhu užívání léku také cvičit a správně jíst. Injekce se rovněž nedoporučuje lidem ve věku nad 65 let, kdy k úbytku svalů dochází přirozeně.

Lék Ozempic nabyl na popularitě v posledních měsících i v Česku. Nyní už bývalá ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv Irena Storová v minulém roce uvedla, že spotřeba tohoto medikamentu stoupá. Dodala, že se domnívá, že je předepisovaný i na jiné diagnózy, než je diabetes. Cena jednoho balení se pohybuje kolem 2500 korun.

Oproti americkému trhu je ale léku v tuzemsku nedostatek a trpí výpadky. Společnost Novo Nordisk ho kvůli vysoké spotřebě v zámoří nezvládá do Evropy dodávat v dostatečném množství. Minulý měsíc ale oznámila masivní investice v přepočtu za 138 miliard korun do zvýšení výroby v závodě v Dánsku.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.