Jednou v noci před usnutím jsem proměnila symbolický obraz, který jsem měla schovaný ve spodní části břicha, a druhý den ráno jsem měla o dvě čísla menší velikost v pase. Takhle popisuje populární spirituální influencerka Tereza Kramerová jeden ze zázraků, ke kterým prý zná zaručenou cestu. Sebe sama prezentuje jako průvodkyni po krajině mysli a na Instagramu má téměř 37 tisíc sledujících.

Receptem je podle ní metoda mentální harmonizace. „Aktivně ji používám už přes deset let a za tu dobu mě mnohokrát přesvědčila o tom, že když víme, jak pracovat s vnitřními obrazy, dějí se doslova zázraky,“ píše ve svém e-booku Lékárnička v hlavě s tím, že zázraky jsou cítit nebo vidět okamžitě. Brožurka je on-line zdarma, následné workshopy a kurzy už se ovšem platí. V tisících.

S nálepkou „ezo“ Kramerová podle svých slov problém nemá. „Ezoterika teď nemá úplně dobré jméno, je s tím spojených spousta třeba podvodných technik, ale já vím, pro koho tvořím, vím, co tvořím a v jaké kvalitě,“ řekla Kramerová pro HN. 

Redakce scénu spirituálních kouček detailně zmapovala. Byznys seberozvoje žen totiž zažívá už několik let celosvětový boom. Samozvaným mentorkám nebo „bohyním“, které rozdávají rady, jak má v sobě žena probudit „vnitřní sílu“ či oslavovat ženství, se velmi daří i na sociálních sítích. Poptávka po spirituálních influencerech přitom vzrostla nejvíce během pandemie covidu. Ostatně právě mezi nimi se také začal rychle šířit odpor k očkování a s ním spojené konspirace.

„Byla to velká krize, která všechny zasáhla a zároveň se týkala zdraví, takže to pro spoustu lidí znamenalo velké znejistění. A v tu chvíli jste citlivější a zranitelnější vůči třeba i nějaké manipulaci,“ popsala digitální antropoložka Marie Heřmanová, která spirituální influencerky zkoumala.

Z výsledků její práce vyplývá, že k alternativním metodám se často obrací ti, které už zklamala tradiční medicína. Ženy v průzkumu zmiňovaly často zážitek z porodu a celkově zkušenost s českým porodnictvím jako to, co v nich nalomilo důvěru ve schopnosti systému brát ohled na specifické potřeby žen. 

Nabídek různých terapií od lidí bez odborného vzdělání jsou například podle psychologa Michala Waltera v Česku tisíce. „Většinu z nich nabízejí nekvalifikované osoby k tomu, aby poskytovaly služby v oblasti péče o duševní zdraví. Profese takzvaného kouče není nikde legislativně definována a zakotvena, takže se za něj prakticky může vydávat kdokoliv,“ vysvětluje Walter.

Široká nabídka od laiků je podle něj mimo jiné i důsledkem nedostatečných kapacit skutečných odborníků a s tím spojeného dlouhého čekání na odbornou pomoc. 

Na Instagramu nebo na Facebooku tak doslova kvete prodej on-line kurzů, webinářů nebo pobytů, a to v cenách od pár stovek až do několika desítek tisíc korun. U některých přitom odborníci vidí i prvky manipulace a vydávání pseudovědy za odbornost. 

Používat označení „ezošmejdky“ je ale i tak podle expertů problematické, většinou jde totiž o legální byznys. Prodávané služby ani předměty nejsou nezákonné a je na každém, za co své peníze hodlá utratit. 

Ukotvení na splátky

„Jdi do přírody a zakopej, co potřebuješ. Vezmi úměrné množství hlíny a vlož ho jako dar matce zemi. Přitom třikrát opakuj: Děkuji vám všem, ženy z mého rodu, za pročištění a osvobození naší rodové linie, s úctou vracím matce zemi její dary.“

To například radí influencerka a bývalá televizní moderátorka Lucie Vonchitzki ve svém workbooku s názvem Rodová linie. Prodává ho společně s dvacetiminutovou meditací za 350 korun. 

Přesně popsaný postup má sloužit k „posílení vnitřní síly“, ke zlepšení vztahů v rodině a také k pochopení vlastního „mindsetu ke světu“. Pokud by ale chtěly ženy víc – třeba stát se „milovnicí života“, zaplatí už za takzvaný master program 25 tisíc korun.

Na svém webu Vonchitzki uvádí, že pomáhá ženám „aby měly v životě jasno“. Kromě meditací nebo master programů nabízí i individuální terapie, jednu za 2500 korun. „Přijdeš jako žena v kalhotech, odejdeš jako žena v šatech,“ říká jeden z bodů, který má vystihovat jejich přínos.

Prezentace Lucie Vonchitzki
Prezentace Lucie Vonchitzki
Foto: lucievonchitzki.cz

Prodává i pobytové programy – takzvané retreaty. V únoru například organizovala třídenní partnerský program pro muže a ženy, „kteří chtějí vystoupit z křeččího závodu zraňování, tlaku, a skutečně se ukotvit v tom, kdo jsou“. Cena? Osm tisíc korun s tím, že koupit šel i na splátky. 

Vonchitzki pro HN řekla, že její programy vyhledávají lidé, kteří stojí o změnu životního stylu. V případě, že za ní přijde klient s úzkostmi, depresí nebo panikou, posílá ho prý k odborníkům. 

Například u workbooku Ženský cyklus ale uvádí, že je ze sta procent vhodný při gynekologických obtížích. Na otázku, proč slibuje jejich řešení, ale neodpověděla.

Maska z menstruační krve

Podle religionistky Zuzany Kostićové může účast na podobných akcích souviset i s vírou. Pokud prý totiž lidé věří, že jim něco pomáhá, může jim to skutečně psychicky pomoct, byť se jedná o placebo efekt. Česko bývá označováno za jednu z nejateističtějších zemí Evropy, to je ale podle ní omyl. Češi jsou sice silně sekularizovaní, to ale neznamená, že v nic nevěří. Kostićová tak uvádí, že až polovina Čechů inklinuje k alternativní spiritualitě, zatímco křesťanství láká už jen 20 procent populace.

„Někteří tíhnou spíš třeba k psychedelické spiritualitě,“ popisuje religionistka s odkazem na akce, které stojí například na prožitcích pod vlivem psychotropních látek změnami vědomí. „Jiní se zase přiklánějí k alternativní medicíně nebo k věštění, astrologii.“

Jednou z dalších ezoterických influencerek je Eliška Vaea. Na její příspěvky, kde se svým sledujícím svěřila, že si každý měsíc vytváří masku na obličej s menstruační krví, upozornil v roce 2021 již zaniklý internetový pořad Síťoviny na Mall TV. „A kde je ta tajná ženská síla, o které tu stále mluvím? Mezi tvýma nohama a ve tvém srdci,“ napsala s tím, že ji tato maska vyživuje. A hlavně mě to baví, připomíná mi to mou posvátnost, sílu, přírodu v mně, divokost,“ popsala tehdy neobvyklou praxi a vyzvala další ženy, aby se zapojily do výzvy a tuto „měsíčkovou masku“ vyzkoušely, vyfotily se a označily ji v příspěvku.

Odborníci ale nad něčím takovým kroutí hlavou. „Krev je biologicky nebezpečný, infekční materiál a jako s takovým by s ním mělo být nakládáno. Pokud budete s tímhle materiálem nakládat jakkoliv jinak, tak to v sobě vždycky nějaké nebezpečí může skrývat,“ okomentovala praktiku například členka výboru Sdružení soukromých gynekologů Yveta Jandová.

Hluboká slova, ale bez významu

Obecně spirituální influencerky hojně používají slova jako lůno, vědomí, vesmír, hojnost, zdroj nebo trauma. „Na první pohled mohou tato hesla možná působit duchovně, možná i hluboce, ale pokud by si člověk dal čas a zkusil si ten obsah opravdu pozorně přečíst a zamyslet se nad ním, zjistil by, že ty věty mnohdy nedávají žádný smysl,“ říká psycholožka Romana Mazalová, která spolupracovala i na dokumentárním filmu „Šmejdi“ o neetických a manipulativních obchodních praktikách.

Mazalová ale zdůrazňuje, že ezoterika je založená na subjektivních přesvědčeních a zážitcích. Je tak podle ní velmi těžké prokázat, že to, co takový „kouč“ nabízí, nemá deklarovanou hodnotu. „A z toho vyplývá, že je složité dokázat záměr se na někom vědomě obohatit,“ popisuje Mazalová.

Jak tedy poznat skutečně manipulativní obsah a klamavé nebo agresivní obchodní praktiky? Podle Mazalové bývá spolehlivým varovným signálem například umělé navyšování ceny za účelem pozdější slevy: „Setkáváme se například s nabízením seminářů za 100 tisíc korun za víkend, které zákazníkům v osobní konverzaci prodejkyně razantně zlevní. Díky takové technice získá zákazník klamný dojem výhodného nákupu a zvyšuje se i pocit zavázanosti vůči prodejkyni.“

Opatrnost doporučuje psycholožka i u prodejců, kteří doslova srší sebevědomím, slibují rychlé a zaručené výsledky, nezabývají se individualitou a individuálními potřebami klientů, ale mají univerzální řešení pro všechny. „Z odborného hlediska je to nebezpečné hraní si s ohněm a takový laický přístup může napáchat opravdu mnoho škod na psychickém zdraví klientů,“ dodává Mazalová.

Jak probudit ženské lůno?

Zřejmě nejznámější postavou ve spirituálním byznysu je bývalá Česká Miss, influencerka Helena Houdová. Žije na Bali, mluví o sobě jako o koučce sexu, lásky a vztahů a pořádá seberozvojové a transformační kurzy. 

Například transformační program Posvátná žena stojí po slevě osm tisíc korun a také Houdová ho umožňuje platit na splátky. Za stejnou cenu lze pořídit i její druhý program „Milenec bez hranic pro ženy“, kde v sedmi týdnech vysvětluje mužům i ženám, „jak využít sexuální energii k léčení, jak pomoci ženě nechat odejít trauma a bolest z jejího těla a vytvořit tak prostor pro větší sexuální potěšení“. Na Instagramu ji sleduje přes 50 tisíc lidí. Během covidu se stavěla jasně proti očkování, dokonce ho nazvala genocidou. 

„Na Heleně Houdové to bylo dobře vidět, že začala během pandemie lidi politicky mobilizovat proti covidu. A když už máte vytvořenou polouzavřenou komunitu lidí, kde jsou silné jednostranné vztahy, tak v ní se potom tyto informace šíří velmi snadno,“ říká antropoložka Heřmanová.

Praktikám Houdové se věnoval například i youtuber Martin „Mikýř“ Mikyska v jednom ze svých videí. Upozornil například, že Houdová šířila videa, kde popisovala, že se jí zmenšil břišní nádor. „Vyplakala jsem si smutek z těla, dovolila jsem, aby odešel, dokonce se mi i zmenšil nádor,“ říkala.

Doporučovala také pít alkalickou vodu a tvrdila, že tím dokáže vyléčit i rakovinu. „V Japonsku, když je pacient diagnostikován třeba s rakovinou, první, co doktoři udělají, je, že mu napíší vodu Kangen. Oni mu předepíší alkalickou vodu, protože když máme alkalické prostředí, nemůže tam existovat nemoc. Nemůže tam existovat rakovina, záněty, plísně, nemůže tam existovat nic,“ prohlašovala například Houdová na Instagramu. Za svá nebezpečná slova ihned sklidila kritiku.

Praxe často na hraně

Houdová patří mezi nejradikálnější případy, desítky dalších spirituálních influencerek jsou mírnější. Mezi ně patří i v úvodu zmíněná Kramerová, která mluví mimo jiné i o vnitřních obrazech a viditelných zázracích.  

Už odmala prý cítila, že má „určitý vhled do toho, jak funguje mysl“. A poté co si vyzkoušela několik prací, jí cesta „koučky“ dávala největší smysl. A podle veřejně dostupných informací jí byznys šlape. Z poslední zveřejněné účetní závěrky její firmy vyplývá, že v roce 2022 měla obrat téměř devět milionů korun a čistý zisk pak zhruba 3,7 milionu za rok. 

Na svých stránkách nabízí Kramerová i tři typy individuálního sezení za pět tisíc korun – proměnu porodního traumatu, přípravu na početí a přípravu na vědomý porod. „Pracuji z pohledu, který klasická psychologie úplně nerozvíjí, takže je naprosto evidentní, že to není psychologické poradenství, ale že to je opravdu pomoc osobního rozvoje. A nestalo se mi, že by nějaká klientka měla v tomhle nejasnosti,“ říká Kramerová.

Na otázku, zda se nebojí, že trauma může ještě prohloubit, odpovídá, že ani to se jí za 14 let praxe nestalo: „Pracuji velice jemně a vlastně formou otázek, které ženy vedou k tomu, aby si vytvořily prostor, ve kterém se na událost mohou podívat z větší perspektivy.“ Pokud by prý cítila, že ženy od ní odcházejí „rozhozené“, tak by tuto práci nedělala. „Mám veliké morální svědomí.“

Prezentace influencerky Terezy Kramerové
Prezentace influencerky Terezy Kramerové
Foto: terezakramerova.cz

Také Kramerová přitom zmiňuje, že podobné služby často vyhledávají ženy, které tradiční metody zklamaly. „Myslím, že zkoušejí všechno možné, a když nepomůžou klasické cesty, tak potom hledají v alternativnějších vodách. A nebo jsou ženy, které jsou už přirozeně alternativní a mají důvěru, takže cítí, že potřebují pohled, který zahrnuje i právě třeba ten duchovní rozměr, který ne vlastně každý psychologický směr obsahuje nebo rozvíjí,“ popisuje influencerka.

Podle odborníků jde ale často o praxi takzvaně na hraně. „Jsou to hrozně lákavé věci. Ti lidé často kalkulují s lidskou bezmocností a neštěstím,“ popisuje psychoterapeutka a členka výboru České asociace pro psychoterapii Dominika Čechová. 

Souhlasí nicméně s tím, že klientky k influencerkám ženou i nedostatečné kapacity odborníků a dlouhé čekací lhůty. 

Dostupnost služeb péče o duševní zdraví v tématu hraje klíčovou roli – nejen geografická, ale zejména ta kapacitní a finanční. Bohužel, když pojišťovny řeší dostupnost svých odborníků, zajímá je především časové hledisko: kolik minut trvá dojet k nejbližšímu psychiatrovi, ale už neřeší, za jak dlouho tu péči dostanete, že čekací lhůta je třeba půl roku,“ popisuje Čechová. 

Ministerstvo chystá změny

Asociace má podle ní pravidla a etický kodex pro profesi psychoterapeuta, kde se například uvádí, že by odborníci měli na svém webu prezentovat jen vzdělání pro výkon psychoterapie a výcviky, které mají certifikaci.

Podle Čechové se někdy stává, že vystudovaný odborník se soukromou praxí dělá ke své původní profesi navíc třeba čištění čaker a začne kombinovat formální vzdělání s ezoterapií. „Podle našeho kodexu je to špatně. Pokud by na to někdo podal podnět, tak my jako zastupující organizace povedeme s naším členem etické řízení. Ze zákona ale nemáme možnost, jak zabránit takovým praktikám, proto chceme iniciovat vznik zákona, který by tyto nešvary postihoval,“ popisuje psychoterapeutka. Jedná se o návrh zákona o psychologických a psychoterapeutických službách, který je nyní v paragrafovém znění a proběhlo již také neformální připomínkové řízení.

Častým tématem influencerek je právě zmíněná neplodnost a obecně gynekologické obtíže. V krajních případech nabízejí „koučky“ i řešení vážných zdravotních problémů, a to i včetně obtížně léčitelných nemocí, jako je třeba endometriózaPokud ale pomoc se zdravotními problémy poskytuje člověk, který nepracuje ve zdravotnictví, mohou být podle expertů následky vážné. 

Podle předsedy České gynekologické a porodnické společnosti Vladimíra Dvořáka by mohlo být nebezpečné například zmeškání vhodné doby na léčbu závažného onemocnění, zejména pak onkologického. „Ale na druhé straně si myslím, že když to třeba není vyloženě nádorové onemocnění a přímo neohrožuje zdraví nebo život, tak když žena zjistí, že jí tato v uvozovkách léčba nepomáhá, tak vyhledá odborníka,“ říká Dvořák.

Ministerstvo zdravotnictví zaznamenává, že existuje řada živnostníků bez dostatečného vzdělávání, kteří své služby prezentují jako psychoterapii. Proto chce, aby tato živnost nově už nebyla takzvaně volná, ale stala se vázanou. Tedy aby měli živnostníci povinnost doložit odbornou kvalifikaci. Novelu živnostenského zákona, která to bude měnit, má na stole ministerstvo průmyslu a obchodu a není zatím jasné, jak přesně budou požadavky na odbornost vypadat. Obvykle se ale jedná o studium daného oboru, případně absolvování kurzu.

Ministerstvo doufá, že takto upravená živnost bude vodítkem pro zájemce, jak si vybrat skutečné odborníky. „Nedostatečně odborný terapeut může také poškodit zdraví dané osoby a pak je odpovědností každého z nás, abychom si prověřili, zda chceme využít služby a také platit člověku, který není pro tu práci dostatečně kvalifikovaný,“ říká mluvčí resortu Ondřej Jakob.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.