Uběhlo už téměř půl roku od chvíle, kdy Češi dostali možnost svobodně si investovat na penzi s daňovou výhodou po své vlastní ose. Dlouhodobý investiční produkt (DIP) si dosud založily jen nižší desítky tisíc klientů. Podle ředitelky Asociace pro kapitálový trh Jany Brodani se vše teprve rozjíždí, stejně jako kdysi ve Švédsku. „Švédové před lety založili velmi podobný produkt a také neviděli výsledky hned, chtělo to pár generací, aby se stal populární. A stejně to bude i u nás,“ říká Brodani s tím, že ve Švédsku má zainvestováno 90 procent dospělých a 70 procent dětí.

Začněme základní otázkou. Co je dlouhodobý investiční produkt?

Když se na to podíváme velmi zjednodušeně, tak z praktického pohledu je DIP určitá forma daňové evidence, která umožňuje využít daňový odpočet ve výši 48 tisíc od daňového základu. To však při splnění dvou podmínek. Zaprvé, musím investovat dlouhodobě, tedy po dobu alespoň deseti let, a zároveň minimálně do věku šedesáti let.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Co odstartuje zájem o DIP.
  • Proč dává smysl si ho zakládat.
  • Na co si dávat pozor.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze