Slibnou alternativu ke konvenčním palivům představují ta syntetická, jež kombinují vodík z obnovitelných zdrojů a zachycený oxid uhličitý. Jsou cenná zejména v letectví a lodní dopravě, protože se snadno přepravují a skladují. Protože mají tekutou formu, bez problémů se integrují do stávající infrastruktury postavené na ropě a plynu.
Vládní politiky podporují vývoj syntetických paliv stále více s cílem výrazně snížit emise uhlíku. První hráči v odvětví e-paliv, tedy paliv založených na elektřině, již vytvářejí strategická partnerství, aby využili výhod vznikajícího trhu.
Společnosti jako Air Products and Chemicals Inc., Air Liquide S.A. a Linde PLC mohutně rozšiřují výrobní kapacity vodíku a zaměřují se také na trhy s čpavkem pro lodní dopravu. Letecké podniky jako Norwegian, Etihad a AirFrance-KLM investují do výroby e-paliv, zatímco lodní firmy v čele s Maerskem investují do čpavkových a metanolových plavidel. KLM již v roce 2021 uskutečnila svůj první komerční let na palivo z udržitelných zdrojů. Výrobci automobilů zaujímají odlišné přístupy – Volkswagen se zaměřuje na elektrifikaci, zatímco Porsche se zajímá o e-paliva.
Investice do čistého vodíku, zachycování a ukládání uhlíku se každopádně strmě zvyšují, byť stále nejsou dostatečné pro samostatné životaschopné odvětví. Vstupní náklady jsou totiž tak vysoké, že samotný soukromý kapitál nadvládu e-paliv zatím nezajistí.
Toyota se chlubí novým benzinem. Je čistší než ten tradiční, z poloviny ho tvoří plodiny a bioodpad
A jak si stojí v novém odvětví Česko? V porovnání například s Německem poněkud vlažně. Je pravda, že loďařství ani letecký průmysl nedominují tuzemské ekonomice. Na druhou stranu má země stále robustní strukturu chemického, resp. petrochemického průmyslu a energetiky. Ta se však spontánně do nového globálního odvětví zásadními investicemi nezapojí.
Uvidíme, zda se u nás nestane tahounem e-paliv tradiční automobilový průmysl. Aspoň v tomto ohledu už česká vláda kroky podnikla, když v EU podpořila výrobu spalovacích motorů na syntetická paliva po roce 2035.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist