Že jsou Češi klimaskeptici a že udržitelnost pro ně v každodenním rozhodování nehraje velkou roli, potvrdil srovnávací průzkum, který EY realizovala z pohledu spotřebitelů v deseti evropských zemích včetně Česka.

Hlavní příčinou nezájmu o udržitelné výrobky je jejich vyšší cena. V tom se však Češi se 68 procenty respondentů neliší od Západoevropanů, i těm z většiny (70 procent) vadí hlavně cena. Když ale jdeme více do hloubky, rozdíly už začínají být patrné. V Česku dává udržitelnosti při spotřebitelském rozhodování nízkou prioritu 31 procent respondentů, zatímco v západní Evropě jen 21 procent.

Přestože udržitelnost moc neřeší, jsou Češi trochu paradoxně více nespokojeni s tím, jak ji vláda podporuje. Polovina respondentů se domnívá, že naše vláda nedělá dost, zatímco v západní Evropě je to jen 39 procent. Naopak, Západoevropané jsou aktivnější ve vztahu k firmám, které více považují za spoluzodpovědné. Pokud se jim nelíbí chování firmy v této oblasti, jsou z 29 procent rozhodnuti již nekupovat její produkty. V Česku je to jen 20 procent.

Symbolicky odstup Čechů od globálních problémů vyjadřuje postoj ke klimatické změně a jejím dopadům. Zatímco u nás je tento jev až na pátém místě největších problémů udržitelnosti, v západní Evropě ho spotřebitelé uvádějí jako první v pořadí.

Výsledky vlastně nejsou překvapující. Změně v postojích spotřebitelů nepomohly poslední tři roky, kdy jsme si prošli jednou z nejvyšších inflací v Evropě a v letech 2022 a 2023 lidem klesaly reálné příjmy. A situace se dramaticky nezlepšila ani loni, reálný růst mezd nad předkrizovou úroveň 2021 stále nedosáhl. Stejně tak v inflaci jsme stále nad průměrem EU.

Může se tedy něco v postojích k udržitelnosti změnit v novém roce? Nutnou podmínkou je lepší ekonomická situace českých domácností. Jak ale ukazují roky hojnosti z minulosti, ani to pro větší úsilí v ochraně životního prostředí nestačí. Muselo by se změnit jednání jednotlivců i organizací, nejen státu. Paralelou je tlak spotřebitelů na vyšší kvalitu zboží. Dokud tento tlak nebude dostatečně silný, nečekejme na pultech obchodů „západní“ kvalitu.

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist