Ve švýcarské společnosti Nestlé, jež je největším světovým výrobcem balených potravin, již delší dobu panuje neklid. Nejenom kvůli tomu, že její obchodní a finanční výsledky zaostávají za očekáváním akcionářů, ale také (a možná hlavně) proto, že během uplynulých 12 měsíců náhle propustila dva generální ředitele. Centrála ve Vevey v pondělí večer oznámila, že koncern musí okamžitě opustit Laurent Freixe, který byl do nejvyšší výkonné funkce jmenován teprve loni v září, kdy nahradil německého manažera Marka Schneidera.

Francouz Laurent Freixe doplatil na milostný vztah se svojí přímou podřízenou, který nejenže tajil, ale dokonce popíral. „Bylo to naprosto nezbytné rozhodnutí. Hodnoty společnosti Nestlé a v ní platná pravidla korporátního chování tvoří její silné základy,“ cituje list Neue Zürcher Zeitung (NZZ) předsedu správní rady Paula Bulckeho.

Jak se to vlastně přihodilo?

Správní rada Nestlé dostávala podle listu Financial Times zprávy o „romantickém Freixeově vztahu“ již delší dobu po interním kanálu nazývaném „Speak Up“ („ozvat se“). Anonymně poukazovaly na riziko „střetu zájmů“ či na to, že je možná někdo protežován.

Předseda správní rady Paul Bulcke na sklonku letošního jara nařídil vyšetřování, jehož první výsledky ale Freixe popřel. A tak se rada obrátila na advokátní kancelář Bär & Karrer, aby provedla „hloubkové šetření“. To potvrdilo, že generální ředitel Laurent Freixe skutečně udržuje milostný poměr s podřízenou manažerkou.

Ale Freixe opět vše popřel, což mu zlomilo vaz. Nic mu nepomohlo, že se léta těšil Bulckeho podpoře a důvěře. Ten se s ním rozloučil velice stručně: „Děkuji Laurentovi za jeho dlouholetou službu pro Nestlé.“

Freixe prosazoval „návrat ke kořenům“

Laurent Freixe loni v září na nejvyšším výkonném postu nahradil rovněž náhle odvolaného německého manažera Marka Schneidera. Ten se ujal řízení Nestlé v červnu 2016, když předtím řídil německou společnost Fresenius, podnikající ve zdravotním byznysu a farmaceutickém průmyslu. Schneider byl prvním cizincem na postu CEO od roku 2022.

Freixe mu po svém nástupu vytkl, že zanedbal klíčový byznys společnosti, a oznámil, že Nestlé se musí vrátit ke svým kořenům, tedy tradičním produktům. To mělo firmě pomoci obnovit tempo růstu z předchozích let.

„Výrobu balených vod neprodáme, ale možná určitý podíl. Mezinárodní prémiové značky jako Perrier a San Pellegrino jsou pro nás velice důležité a my věříme, že nápojový byznys má perspektivu,“ prohlásil v květnovém rozhovoru pro list Neue Zürcher Zeitung Freixe. Podle něj by ale Nestlé v tomto podnikání potřebovalo nového investora, aby mohlo co nejlépe využít potenciál trhu. „Založení společného podniku představuje jednu z možností,“ dodal tehdy Freixe.

Ten se také nemínil zbavit prodeje hluboce mražených potravin, hlavně pizzy. „Velkým trhem jsou USA, kde je to velice oblíbený pokrm. Je to velice výnosný byznys, tak proč ho prodávat?“ položil otázku Freixe. To samé platí, či platilo, pro sladkosti, jako je například čokoládová tyčinka Kit Kat, bez ohledu na snahu četných vlád i spotřebitelských organizací omezit konzumaci sladkostí. „Požitek z nich je také součástí vyvážené výživy,“ tvrdil Freixe.

Odvolaný šéf slul jako špičkový expert na marketing. Nebyl považován za nějakého „revolucionáře“. Jak již před časem napsal list Neue Zürcher Zeitung, s lidmi komunikuje přátelsky a věcně. Neohání se žádnými velkolepými „vizemi“, sám sebe považuje za zkušeného praktika, který během své skoro čtyřicetileté dráhy u Nestlé měl možnost přímo se seznámit se specifiky četných národních trhů.

Jeho nástupce Švýcar Philippe Navratil (48) zřejmě přednostní orientaci na „core business“ nejspíš měnit nebude. Ve společnosti pracuje zhruba 24 let. Zprvu v jejím auditu, později řídil různé filiálky v Latinské Americe. Významně se podílel na posílení kávové značky Nescafé, loni v červnu byl jmenován šéfem divize Nespresso, od počátku letošního roku je členem představenstva koncernu.

Philipp Navratil, CEO Nestle Nespresso
Novým šéfem Nestlé byl jmenován Philipp Navratil, který dosud vedl divizi kávy Nespresso.
Foto: Reuters

„Změna na vrcholovém postu nastává v době, jež je pro Nestlé citlivá,“ komentuje pro list Financial Times Jean-Philippe Bertschy, analytik švýcarské banky Vontobel. Nestlé je podle něj již delší dobu středem pozornosti investorů, které personální labilita v nejvyšším manažerském patře Nestlé znervózňuje.

Akcie společnosti za poslední rok oslabily o více než 17 procent a nyní je jejich cena kolem 75 švýcarských franků. Od rekordů na úrovni kolem 130 franků na přelomu let 2021 a 2022 až na výkyvy nepřetržitě klesají a tržní hodnota společnosti je teď 194 miliard švýcarských franků, což je v přepočtu přes pět bilionů korun.  

V Česku působí Nestlé od roku 1992. Nyní zde vlastní závod Sfinx v Holešově, Zora v Olomouci a Tivall v Krupce na Teplicku. Na Slovensku pak má závod Carpathia.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist