Téma: Franšíza
Že restaurace začne za rok nebo za dva vydělávat? Naivní přístup, říká největší franšízantka McDonald's
Z Vysočan do Dubaje. Pražská firma expanduje s konceptem laserového bludiště na Blízký východ. A chce do celého světa
Větší rozmach než v devadesátkách. Do dvou let chceme v Česku otevírat 15 poboček ročně, říká provozní ředitel McDonald’s
Hooters v USA vyhlásil bankrot. Firmu koupí franšízanti
Franšízový byznys jede. Miliardový holding prodávající trdelníky a kávu odkoupil Kytky od Pepy
Do Česka přichází nová vlna zdravých fastfoodů. Se saláty, wrapy nebo poké chtějí porazit burgery a hranolky
S pomocí Vetřelce budujeme lepší světy. Kolik lidí při tom přijde o život, je celkem jedno
Popeyes je tu. Nový americký fastfood otevírá dnes na Václavském náměstí
Přichází konkurence pro KFC i McDonald’s. Do Česka míří fastfoodový řetězec Popeyes
Budvarky, Potrefené husy nebo Šalandy už nejsou v kurzu. Není to nic, co by fungovalo, říkají pivovary
Potrefené husy na ústupu. Smíchovská franšíza Staropramenu zkrachovala
DoDo obdrželo ocenění za svůj franšízový program. Malí dopravci s ním získávají plný přístup k logistickému know-how
Na OK POINTu lidé pohodlně vyřeší finanční, bankovní i realitní záležitosti
Restaurace zaměřené na mořské plody Nordsee jsou v insolvenci. V Česku končí kvůli pandemii
Burger bez masa? Chceme si být jistí, že ho lidé opravdu chtějí, říká nový šéf českého McDonald’s
McDonald’s řeší zavírání provozoven v USA. Chce ochránit zaměstnance před mutací delta
Mám ráda korporát, líbí se mi jeho řád a pravidla, říká finanční ředitelka McDonald’s
Síť italských restaurací Vapiano má nové majitele, do její záchrany nalili miliardu
Právo užívat nějakou značku k vlastnímu podnikání.
Počátky můžeme nalézt již ve středověké Francii, kdy se jednalo o privilegium k výrobě či prodeji výrobků.
Pro franšízora/franchisora (poskytovatele značky) se jedná o snadný a efektivní způsob, jak rozšířit povědomí o své značce bez nutnosti investovat do vlastních poboček.
Pro franšízanta/franchisanta (držitele licence) se snižuje riziko v počátku podnikání, kdy je možné využít znalosti, zázemí, marketing, chráněné receptury či strategii.
Za možnost užívat značku hradí poplatek za licenci, případně procento z prodeje. Je využíván především mezi restauracemi – např. McDonalds, Starbucks, Subway nebo KFC.
V Česku není franšízing/franchising samostatně upraven v žádném zákoně, proto je velký důraz kladen na tzv. franšízovou smlouvu, která upravuje rozsah práv a povinností mezi franšízorem a franšízantem, případně obsahuje i přesný manuál pro franšízanta.
V Česku byla v roce 1993 založena Česká asociace franchisingu , která je členem Evropské franchisové federace.