Financování škol v Česku vůbec nebere v potaz, v jakých oblastech školy leží. Ty v bohatých regionech dostanou stejně jako ty, kam docházejí − nebo mají docházet − děti z vyloučených lokalit. Nová studie Aspen Institutu, kterou ve čtvrtek představují řečníci na konferenci Kam kráčíš, Česko, doporučuje systém změnit a posílat více peněz tam, kde spolu s dobře promyšleným projektem pomohou situaci zlepšit. Příklady, že to funguje, už tady jsou.

Mezi hlavní příčiny toho, že děti školní výuku nezvládají, patří nestabilní bydlení rodin a svízelná finanční situace rodičů. V Česku to hraje větší roli než v jiných státech s podobnou minulostí, jako jsou Polsko či Estonsko. "Problémy dětí s učením se prohlubují v případě, že jsou na rodinu uvaleny exekuce, bydlí na ubytovně nebo se často stěhuje. Na druhou stranu sociální znevýhodnění, jako je vzdělání rodičů, nezaměstnanost a rozvodovost, souvisí se vzdělávacími problémy méně," tvrdí Daniel Prokop, zakladatel PAQ Research a vedoucí výzkumu Aspen Institutu.

Zbývá vám ještě 90 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se