Dívat se na Facebook už nestačí. Nejvýdělečnější sociální síť současnosti chce, abyste v ní žili, pracovali i bavili se. Její zakladatel Mark Zuckerberg oznámil, že se plánuje zaměřit na budování metavesmíru – digitálního prostředí na bázi virtuální a rozšířené reality, které má od základu proměnit podobu celého internetu. Vybudovat ho chce do pěti let, uvedl nedávno v rozhovoru pro The Verge.

Metavesmír Zuckerberg popisuje jako „virtuální prostředí, kde můžete s lidmi sdílet digitální prostory“. Jedná se o myšlenku paralelního světa, která v populární kultuře existuje už dlouhou dobu, a to v mnoha různých variacích a pod různými názvy. Autorem původního pojmu je americký spisovatel Neal Stephenson, který ho poprvé použil v roce 1992 ve svém kyberpunkovém románu Sníh (v originále Snow Crash). Ve Stephensonově pojetí se za ním skrýval paralelní svět se sadou vlastních pravidel a norem, který existuje jako průsečík fyzické, rozšířené a virtuální reality a jehož „obyvatelé“ spolu mohou trávit čas prostřednictvím svých avatarů.

Toto pojetí odpovídá i Zuckerbergovým představám. „Můžete si to představit jako ztělesnění internetu, v němž existujete místo toho, abyste se na něj pouze dívali,“ vysvětlil šéf Facebooku ve středečním hovoru s investory po zveřejnění čtvrtletních výsledků.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Přes pandemické uzávěry představovaly sociální sítě hlavní komunikační nástroj, jak se udržet v kontaktu s přáteli a širší rodinou. Jejich služby se ale zároveň ukázaly jako nedostatečná náhražka reálného setkání. Izolovaní uživatelé internetu tak ve větší míře začali obracet svoji pozornost na různé sdílené virtuální prostory, často ty, které nabízejí videoherní tituly jako Fortnite, Roblox, Animal Crossing nebo Among Us.

Zuckerberg si tento rozpor zřejmě sám uvědomuje. „Hlavní předností přítomnosti v metavesmíru je pocit, že jste skutečně s dalším člověkem nebo na jiném místě. Vytváření avatarů a digitálních předmětů se stane ústřední cestou toho, jak vyjadřujeme to, kým jsme,“ přiblížil Zuckerberg.

Facebook na virtuálních nákupech

Už v roce 2014 Facebook koupil za dvě miliardy dolarů firmu Oculus, která vyrábí brýle pro virtuální realitu (VR). „Máme šanci vytvořit nejsociálnější sociální platformu a změnit způsob, jakým pracujeme, bavíme se i komunikujeme,“ uvedl tehdy Zuckerberg.

K Oculusu od té doby připojil řadu herních studií zaměřených na VR, včetně českých Beat Games, které stojí za celosvětovým fenoménem Beat Saber. Zároveň v roce 2019 dokonce spustil zatím uzavřenou zkušební verzi své hry Facebook Horizon. Ta hráčům nabízí virtuální prostředí, které mohou pomocí herní sady Oculusu (složené ze speciálních brýlí a dvou ovladačů) prozkoumávat, setkávat se s ostatními uživateli a vytvářet své vlastní světy a minihry. 

Minulé pondělí Facebook oznámil, že dává dohromady tým složený ze zkušených manažerů firmy, kteří budou mít vybudování metavesmíru na starosti. Zuckerberg chce podle serveru TechCrunch přetvořit internet z propojeného adresáře webových stránek v podstatě na velkou 3D on-line hru ve virtuální realitě. 

Výsledný svět by měl být přístupný jak přes brýle pro virtuální nebo rozšířenou realitu, tak prostřednictvím mobilů, počítačů a dalších zařízení včetně těch, které nevyrábí Facebook. Umožnění spolupráce mezi různými tvůrci obsahu a provázání různých světů (tzv. interoperabilita) je přitom zásadní podmínkou pro vznik skutečného metavesmíru. 

Neudělat dvakrát stejnou chybu

Facebook se tímto krokem chce vyvarovat strategické chyby z minulosti, kdy zaspal vzestup mobilních telefonů. Jeho aplikace byly před deseti lety podle TechCrunche nespolehlivé a plné chyb. Zuckerberg až v roce 2012 uznal, že v nich leží budoucnost internetu, a začal se na ně zaměřovat. „Mobilní telefony jsou platformou dneška a my se teď připravujeme na platformy zítřka,“ uvedl v době nákupu Oculusu.

Zuckerberg přitom nechce jen nebýt pozadu – chce být napřed. Svůj ohromný reklamní byznys, v němž je silnější jenom Google, totiž vybudoval na operačních systémech a zařízeních konkurenčních společností, jako je právě provozovatel nejpopulárnějšího vyhledávače Alphabet nebo Apple. Přitom se ale musí přizpůsobovat pravidlům, která zmíněné firmy nastaví.

V současnosti Facebook na tuto chybu doplácí a hrozí mu, že nebude moci cílit reklamy na velkou část svých uživatelů. Počátkem června totiž Apple představil aktualizaci operačního systému iOS, jenž majitelům iPhonů umožňuje zakázat aplikacím sledování jejich aktivit a shromažďování dat.

Facebook přitom z těchto dat žije a na jejich základě uživatelům vybírá personalizované reklamy. Podle průzkumu společnosti Branch, která analyzuje růst mobilních aplikací, sledování povolila jen čtvrtina majitelů iPhonů, což je hodně špatná zpráva pro řadu inzerentů, uvedla v polovině července agentura Bloomberg.

Vedle toho se Facebook potýká se stále silnějšími snahami o regulaci jeho aktivit. Ve Spojených státech například čelí žalobě, která ho chce přimět k odprodání Instagramu a WhatsAppu. Navíc na něj míří řada nových antimonopolních zákonů, které by mu mimo jiné mohly zakázat skupování rostoucích konkurenčních firem. Kritiky se mu dostává také kvůli tomu, že nedokáže zastavit šíření dezinformací o nemoci covid-19 a očkování. 

Načasování zprávy není náhodné, soudí někteří komentátoři. Třeba podle profesorky počítačové vědy Jen Goldbeckové z Marylandské univerzity existuje značná šance, že představuje jen snahu o odvedení pozornosti. „Facebook má dlouhou historii spouštění technických projektů, které vypadají revolučně, v době, kdy čelí kritice za nedostatek společenské odpovědnosti,“ uvedla pro server Ars Technica.

Zpomalení teprve přijde

Z toho všeho by se mohlo zdát, že se Facebook dostává do úzkých a stahuje se kolem něj smyčka. Jeho nové obchodní výsledky ale ukazují pravý opak. Za druhé čtvrtletí letošního roku firma zvýšila tržby meziročně o 56 procent na 29 miliard dolarů (620,6 miliardy korun), a rostla tak rychleji než Apple nebo Microsoft. Svůj zisk pak dokonce zdvojnásobila na 10,4 miliardy (222,6 miliardy korun).

Oproti stejnému období v minulém roce, kdy se řada zemí po celém světě potýkala se zaváděním uzávěr kvůli šíření koronaviru, Facebooku přibylo sedm procent měsíčně aktivních uživatelů a jejich celkový počet se tak zvýšil na 2,9 miliardy. Některou ze služeb Facebooku (včetně Instagramu a Whatsappu) pak alespoň jednou za měsíc používá už téměř polovina planety – počet jejich uživatelů se meziročně zvýšil o 12 procent na 3,5 miliardy. 

Finanční ředitel firmy David Wehner při hovoru s investory ale uvedl, že zejména s ohledem na nová pravidla Applu očekává výrazné zpomalení růstu teprve ve druhém pololetí. Akcie Facebooku na tyto zprávy přímo po oznámení reagovaly poklesem téměř o čtyři procenta v rámci obchodování po uzavření burz. 

Zlatá datová žíla

Ohledně samotné investice do budování metavesmíru byli analytici při středečním hovoru podle agentury Bloomberg skeptičtí a na řadu otázek k její návratnosti jim zástupci Facebooku poskytli jen neurčité odpovědi. Finanční šéf Wehner například uvedl, že firma plánuje do projektu investovat „miliardy“ dolarů, které se jí začnou vracet, jakmile projekt uspěje. 

Možností zpeněžení provozu metavesmíru je přitom celá řada. Facebook by díky němu především získal ještě širší přísun dat o uživatelích, než má nyní. „Nešlo by jen o to, kam kliknu a co se rozhodnu sdílet, ale i o to, kam půjdu, jak stojím, na co se nejdéle dívám, o drobné fyzické pohyby mého těla a reakce na různé podněty,“ uvedla pro BBC odbornice na virtuální realitu Verity McIntoshová. „Je to přímá cesta do mého podvědomí a to je pro datového kapitalistu zlato,“ dodala.

Facebook by mohl využít těchto informací pro zaplnění virtuálního světa reklamou „na billboardech, značkách, nápisech na obloze, počítačově generovaných prodavačích nabízejících zboží a služby, firemních logách na předmětech a površích“, napsal koncem minulého roku časopis Newsweek v souvislosti se výše zmiňovanou VR hrou Facebook Horizon. Podle Forbesu by internetový gigant dokonce mohl přestat zákazníky oslovovat klasickou reklamou, inzerce by se proměnila na „součást zákazníkova světa, v němž se značka nebo firma prezentuje jako skutečná osoba, se kterou lze přirozeným způsobem interagovat“.