Vítězem již 16. ročníku soutěže Visa Nejlepší banka se letos stala Česká spořitelna. Na první místo poskočila z loňské páté pozice, a to hlavně díky velmi dobrým výsledkům z hlediska ekonomické výkonnosti i zákaznické přívětivosti. Visa nejlepšími pojišťovnami se staly Generali Česká pojišťovna a Allianz.

Hospodářské noviny vyhlašují výsledky soutěže na základě podrobného a nezávislého výzkumu společnosti Scott & Rose. Její analytici vyhodnocují stovky objektivních dat a ukazatelů, které poskytují ucelený obraz o jednotlivých finančních institucích. Klíčové je, že každá z nich je posuzována ze dvou pohledů – ekonomického a klientského. Každý z nich má v celkovém hodnocení stejnou váhu a vyhrává ten peněžní ústav, který v kombinaci obou získá nejvyšší hodnocení. Nejlepší banky a pojišťovny v zákaznické části jsou pak ještě oceněny ve speciální kategorii jako klientsky nejpřívětivější. 

V ekonomickém kritériu hrají roli finanční ukazatele, jako je návratnost vlastního kapitálu, nákladovost, tržní podíly (v úvěrech, depozitech či pojištění),  solventnost či combined ratio (podíl vyplacených škod a provozních nákladů k vybranému pojistnému). V druhém je rozhodující, jak rozsáhlé a kvalitní produkty a služby umí daný peněžní ústav svým klientům nabídnout. Zkoumají se tedy bonusy a náklady související s vedením běžného účtu, vyspělost mobilních aplikací, celková míra digitalizace, výhodnost spoření, investic či úvěrů a také výše pojistného anebo srozumitelnost smluvních podmínek.

„Oproti předešlým ročníkům jsme modernizovali metodiku, kdy dáváme větší důraz na digitalizaci a inovace v oboru. Zkoumáme hlavně kvalitu služeb, které klienti pravidelně používají, tedy především mobilní a internetové bankovnictví,“ říká Jaroslav Mašek, šéfredaktor HN.

Výzkumu se celkově zúčastnilo 12 bank a 14 pojišťoven. Sběr ekonomických dat probíhal mezi loňským a letošním červnem, u klientských údajů šlo o období mezi letošním lednem a červencem. Analýza vznikla pod záštitou České národní banky, odbornými partnery jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.

Jak se hodnotilo

◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měli ve výsledku stejnou váhu.

◾ U bank se v klientské části hodnotilo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly kvalita a šíře služeb nabízených v mobilních aplikacích, náklady a bonusy spojené s vedením běžného účtu a to, jaké zhodnocení vkladů banka nabízí v rámci spořicích účtů, penzí a investic.

◾ I u pojišťoven se v klientském hodnocení sledovalo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly výše pojistného, šíře a kvalita poskytovaných produktů nebo srozumitelnost pojistných smluv. Váhy jednotlivých kritérií pro celkové hodnocení si určily samy banky a pojišťovny.

◾ V ekonomické části se u bank i pojišťoven hodnotilo celkem pět kritérií. Mezi nejdůležitější ukazatele u obou typů finančních domů patřily návratnost vlastního kapitálu, nákladovost (poměr mezi náklady a ziskem) anebo tržní podíly v úvěrech, depozitech a pojištění.

◾ Procentuální vyhodnocení v jednotlivých kritériích byla stanovena na základě minimální a maximální hodnoty z váženého součtu získaných standardizovaných údajů. Pro standardizaci širokého spektra veličin na různě velkých škálách využila analytická agentura Scott & Rose, jež výzkum zpracovala, tzv. z-skóry. Ty konvertují všechny škály na stupnici s průměrem nula. V závislosti na vzdálenosti dané hodnoty od maxima bylo vypočteno příslušné procento hodnocení. Minimální hodnota pak představovala 0 % a maximální naopak 100 %.

◾ Minimální hodnota byla použita i v případě, že daná banka produkt nebo službu nenabízí.

V obecné rovině je cílem projektu rozvoj bankovního a pojišťovacího sektoru a snaha poskytnout bankám a pojišťovnám nezávislá srovnání jejich tržních pozic. Veřejnosti pak nabízí ucelený obraz o finančním trhu a pomáhá snadněji se zorientovat v produktech a službách, které peněžní ústavy nabízejí.

„Visa se stala partnerem ocenění z důvodu, že jako jedna z mála na trhu poskytuje nezávislé hodnocení. Když banky a pojišťovny vědí, že jejich služby a úroveň inovací jsou sledovány, motivuje je to ke zlepšování nabídky. Zákazníci se pak mohou lépe orientovat, vědí, kde najdou výhody a vyšší kvalitu služeb, což může zvýšit důvěru v celý sektor,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Co rozhodlo mezi bankami

Česká spořitelna se mezi bankami dostala na první místo kombinací dobrých výsledků v ekonomické i klientské části. Z finančního hlediska dopadla vůbec nejlépe, a to hlavně díky nejvyššímu tržnímu podílu v úvěrech a depozitech, největšímu přírůstku tržního podílu na úvěrech a také nadprůměrné návratnosti vlastního kapitálu.

V zákaznickém pohledu pak skončila druhá. Dopomohlo jí k tomu nadprůměrné skóre v hodnocení mobilních aplikací, digitalizace a inovací. Dále zaznamenala solidní skóre v hodnocení půjček nebo dostupnosti, kde těží ze široké distribuční sítě vlastních či partnerských poboček a také bankomatů, včetně vkladomatů.

Na druhém místě se umístila Moneta Money Bank a třetí skončila Air Bank. Oba finanční domy tak obhájily svá loňská umístění. Moneta Money Bank se pak stala i klientsky nejpřívětivější bankou roku.

„K celkovému hodnocení je možné konstatovat, že v ročníku 2024 uspěly banky s dobrou ekonomikou a ty, které mají nejlépe hodnocené mobilní aplikace a nabídly klientům nejvíce digitálních inovací,“ říká Michal Mošnička, generální ředitel analytické agentury Scott & Rose.

Co bylo klíčové u pojišťoven

Mezi pojišťovnami se rozhodovalo stejným způsobem jako u bank, existují zde ovšem dvě hlavní kategorie – ocenění za životní a neživotní pojištění. 

V prvním případě poskočila o jednu příčku oproti loňsku Generali Česká pojišťovna, které k prvenství pomohl v rámci ekonomické části největší tržní podíl a druhá nejvyšší návratnost vlastního kapitálu. V klientském hodnocení měla třetí nejvýhodnější nabídku životního pojištění, bodovala v technologiích a také dostupnosti pro zákazníky na pobočkách či call centrech. Druhá skončila Kooperativa a třetí – stejně jako vloni – ČSOB Pojišťovna. Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou byla zvolena Kooperativa.

V rámci neživotního pojištění byla nejlepší Allianz, a to především díky nejvyšší návratnosti vlastního kapitálu, třetímu největšímu tržnímu podílu a nízké nákladovosti. V klientské části dosáhla dobrých výsledků v ceně neživotního pojištění, technologiích i srozumitelnosti smluvních podmínek. To jí vyneslo i prvenství v kategorii Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna roku. Celkově druhá byla mezi neživotními pojišťovnami ČSOB Pojišťovna, třetí Kooperativa.

Jedinou kategorií, kde o vítězích rozhodovala veřejnost, a to hlasováním na webových stránkách HN, je ESG počin roku. Mezi bankami uspěla Raiffeisenbank s projektem Flexibilní práce, která umožňuje pracovníkům firmy variabilně využívat home office. Mezi pojišťovnami byla první ČSOB Pojišťovna s produktem Náš dům, v rámci něhož jsou výhodněji pojišťovány bytové domy s nižší spotřebou energie.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist