Vítězem již 16. ročníku soutěže Visa Nejlepší banka se letos stala Česká spořitelna. Na první místo poskočila z loňské páté pozice, a to hlavně díky velmi dobrým výsledkům z hlediska ekonomické výkonnosti i zákaznické přívětivosti. Visa nejlepšími pojišťovnami se staly Generali Česká pojišťovna a Allianz.
Hospodářské noviny vyhlašují výsledky soutěže na základě podrobného a nezávislého výzkumu společnosti Scott & Rose. Její analytici vyhodnocují stovky objektivních dat a ukazatelů, které poskytují ucelený obraz o jednotlivých finančních institucích. Klíčové je, že každá z nich je posuzována ze dvou pohledů – ekonomického a klientského. Každý z nich má v celkovém hodnocení stejnou váhu a vyhrává ten peněžní ústav, který v kombinaci obou získá nejvyšší hodnocení. Nejlepší banky a pojišťovny v zákaznické části jsou pak ještě oceněny ve speciální kategorii jako klientsky nejpřívětivější.
V ekonomickém kritériu hrají roli finanční ukazatele, jako je návratnost vlastního kapitálu, nákladovost, tržní podíly (v úvěrech, depozitech či pojištění), solventnost či combined ratio (podíl vyplacených škod a provozních nákladů k vybranému pojistnému). V druhém je rozhodující, jak rozsáhlé a kvalitní produkty a služby umí daný peněžní ústav svým klientům nabídnout. Zkoumají se tedy bonusy a náklady související s vedením běžného účtu, vyspělost mobilních aplikací, celková míra digitalizace, výhodnost spoření, investic či úvěrů a také výše pojistného anebo srozumitelnost smluvních podmínek.
„Oproti předešlým ročníkům jsme modernizovali metodiku, kdy dáváme větší důraz na digitalizaci a inovace v oboru. Zkoumáme hlavně kvalitu služeb, které klienti pravidelně používají, tedy především mobilní a internetové bankovnictví,“ říká Jaroslav Mašek, šéfredaktor HN.
Výzkumu se celkově zúčastnilo 12 bank a 14 pojišťoven. Sběr ekonomických dat probíhal mezi loňským a letošním červnem, u klientských údajů šlo o období mezi letošním lednem a červencem. Analýza vznikla pod záštitou České národní banky, odbornými partnery jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.
Jak se hodnotilo
◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měli ve výsledku stejnou váhu.
◾ U bank se v klientské části hodnotilo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly kvalita a šíře služeb nabízených v mobilních aplikacích, náklady a bonusy spojené s vedením běžného účtu a to, jaké zhodnocení vkladů banka nabízí v rámci spořicích účtů, penzí a investic.
◾ I u pojišťoven se v klientském hodnocení sledovalo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly výše pojistného, šíře a kvalita poskytovaných produktů nebo srozumitelnost pojistných smluv. Váhy jednotlivých kritérií pro celkové hodnocení si určily samy banky a pojišťovny.
◾ V ekonomické části se u bank i pojišťoven hodnotilo celkem pět kritérií. Mezi nejdůležitější ukazatele u obou typů finančních domů patřily návratnost vlastního kapitálu, nákladovost (poměr mezi náklady a ziskem) anebo tržní podíly v úvěrech, depozitech a pojištění.
◾ Procentuální vyhodnocení v jednotlivých kritériích byla stanovena na základě minimální a maximální hodnoty z váženého součtu získaných standardizovaných údajů. Pro standardizaci širokého spektra veličin na různě velkých škálách využila analytická agentura Scott & Rose, jež výzkum zpracovala, tzv. z-skóry. Ty konvertují všechny škály na stupnici s průměrem nula. V závislosti na vzdálenosti dané hodnoty od maxima bylo vypočteno příslušné procento hodnocení. Minimální hodnota pak představovala 0 % a maximální naopak 100 %.
◾ Minimální hodnota byla použita i v případě, že daná banka produkt nebo službu nenabízí.
V obecné rovině je cílem projektu rozvoj bankovního a pojišťovacího sektoru a snaha poskytnout bankám a pojišťovnám nezávislá srovnání jejich tržních pozic. Veřejnosti pak nabízí ucelený obraz o finančním trhu a pomáhá snadněji se zorientovat v produktech a službách, které peněžní ústavy nabízejí.
„Visa se stala partnerem ocenění z důvodu, že jako jedna z mála na trhu poskytuje nezávislé hodnocení. Když banky a pojišťovny vědí, že jejich služby a úroveň inovací jsou sledovány, motivuje je to ke zlepšování nabídky. Zákazníci se pak mohou lépe orientovat, vědí, kde najdou výhody a vyšší kvalitu služeb, což může zvýšit důvěru v celý sektor,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.
Co rozhodlo mezi bankami
Česká spořitelna se mezi bankami dostala na první místo kombinací dobrých výsledků v ekonomické i klientské části. Z finančního hlediska dopadla vůbec nejlépe, a to hlavně díky nejvyššímu tržnímu podílu v úvěrech a depozitech, největšímu přírůstku tržního podílu na úvěrech a také nadprůměrné návratnosti vlastního kapitálu.
V zákaznickém pohledu pak skončila druhá. Dopomohlo jí k tomu nadprůměrné skóre v hodnocení mobilních aplikací, digitalizace a inovací. Dále zaznamenala solidní skóre v hodnocení půjček nebo dostupnosti, kde těží ze široké distribuční sítě vlastních či partnerských poboček a také bankomatů, včetně vkladomatů.
Na druhém místě se umístila Moneta Money Bank a třetí skončila Air Bank. Oba finanční domy tak obhájily svá loňská umístění. Moneta Money Bank se pak stala i klientsky nejpřívětivější bankou roku.
„K celkovému hodnocení je možné konstatovat, že v ročníku 2024 uspěly banky s dobrou ekonomikou a ty, které mají nejlépe hodnocené mobilní aplikace a nabídly klientům nejvíce digitálních inovací,“ říká Michal Mošnička, generální ředitel analytické agentury Scott & Rose.
Co bylo klíčové u pojišťoven
Mezi pojišťovnami se rozhodovalo stejným způsobem jako u bank, existují zde ovšem dvě hlavní kategorie – ocenění za životní a neživotní pojištění.
V prvním případě poskočila o jednu příčku oproti loňsku Generali Česká pojišťovna, které k prvenství pomohl v rámci ekonomické části největší tržní podíl a druhá nejvyšší návratnost vlastního kapitálu. V klientském hodnocení měla třetí nejvýhodnější nabídku životního pojištění, bodovala v technologiích a také dostupnosti pro zákazníky na pobočkách či call centrech. Druhá skončila Kooperativa a třetí – stejně jako vloni – ČSOB Pojišťovna. Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou byla zvolena Kooperativa.
Banky těží z vývoje úrokových sazeb a některé čekají rekordní zisk. Pomáhají poplatky z investic i vyšší objem hypoték
V rámci neživotního pojištění byla nejlepší Allianz, a to především díky nejvyšší návratnosti vlastního kapitálu, třetímu největšímu tržnímu podílu a nízké nákladovosti. V klientské části dosáhla dobrých výsledků v ceně neživotního pojištění, technologiích i srozumitelnosti smluvních podmínek. To jí vyneslo i prvenství v kategorii Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna roku. Celkově druhá byla mezi neživotními pojišťovnami ČSOB Pojišťovna, třetí Kooperativa.
Jedinou kategorií, kde o vítězích rozhodovala veřejnost, a to hlasováním na webových stránkách HN, je ESG počin roku. Mezi bankami uspěla Raiffeisenbank s projektem Flexibilní práce, která umožňuje pracovníkům firmy variabilně využívat home office. Mezi pojišťovnami byla první ČSOB Pojišťovna s produktem Náš dům, v rámci něhož jsou výhodněji pojišťovány bytové domy s nižší spotřebou energie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist