Již posedmnácté letos Hospodářské noviny vyhlásily vítěze soutěže Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna roku. Mezi bankami nenašla přemožitele Česká spořitelna, které se dařilo v kritériích, jež sledovala ekonomickou výkonnost. V kategorii životních pojišťoven zvítězila Generali Česká pojišťovna a nejlepší neživotní pojišťovnou je Allianz.
Letošní ročník je zajímavý v tom, že všechny tři vítězné finanční domy obhájily své prvenství z loňska. Vítězové se letos měnili jen v dalších kategoriích, jež hodnotily klientskou přívětivost. Novinkou jsou letos speciální kategorie Počin roku a také srovnání nejlepších dlouhodobých investičních produktů, respektive pojištění dlouhodobé péče.
Výsledky soutěže jsou podloženy analýzou, kterou pro HN zpracovává agentura Scott & Rose. Ta v rámci parametrů, jež tvoří jednotlivá kritéria, vyhodnocuje tisíce datových vstupů. A to jak veřejně dostupných – například z publikovaných finančních výsledků peněžních ústavů –, tak těch, jež banky a pojišťovny agentuře samy poskytnou. Sběr dat probíhal mezi lednem a říjnem.
Analýza mapuje celkem 11 bank a 12 pojišťoven. Do soutěže nejsou zahrnuty finanční domy, které nedodaly žádné podklady, a nebylo je tak možné relevantně hodnotit. Projekt vznikl pod záštitou České národní banky, odbornými partnery jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.
„Visa podporuje toto ocenění, protože věříme, že úspěch českého bankovnictví stojí na inovacích, důvěře a spolupráci. Společně s bankami a partnery vytváříme prostředí, kde se moderní technologie přirozeně stávají součástí každodenního života,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visy pro Česko, Maďarsko a Slovensko.
Jak se hodnotilo
◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měli ve výsledku stejnou váhu.
◾ Váhy jednotlivých kritérií pro celkové hodnocení si určily samy banky a pojišťovny.
◾ U bank se v klientské části hodnotilo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly kvalita a šíře služeb nabízených v mobilních aplikacích, náklady a bonusy spojené s vedením běžného účtu a to, jaké zhodnocení vkladů banka nabízí v rámci spořicích účtů, penzí a investic.
◾ I u pojišťoven se v klientském hodnocení sledovalo šest kritérií. Nejdůležitějšími byly výše pojistného, šíře a kvalita poskytovaných produktů nebo srozumitelnost pojistných smluv.
◾ V ekonomické části se u bank i pojišťoven hodnotilo celkem pět kritérií. Mezi nejdůležitější ukazatele u obou typů finančních domů patřily návratnost vlastního kapitálu, nákladovost (poměr mezi náklady a ziskem) anebo tržní podíly v úvěrech, depozitech a pojištění. U pojišťoven byl důležitý i ukazatel combined ratio (podíl vyplacených škod a provozních nákladů k vybranému pojistnému).
◾ Procentuální vyhodnocení v jednotlivých kritériích byla stanovena na základě minimální a maximální hodnoty z váženého součtu získaných standardizovaných údajů. Pro standardizaci širokého spektra veličin na různě velkých škálách využila analytická agentura Scott & Rose, tzv. z-skóry. Ty konvertují všechny škály na stupnici s průměrem nula. V závislosti na vzdálenosti dané hodnoty od maxima bylo vypočteno příslušné procento hodnocení. Minimální hodnota pak představovala 0 procent a maximální naopak 100 procent.
◾ Minimální hodnota byla použita i v případě, že daná banka produkt nebo službu nenabízí.
Finanční domy jsou hodnoceny ze dvou hlavních pohledů – ekonomického a klientského. V ekonomickém kritériu hrají roli výkonnostní ukazatele, jako je návratnost vlastního kapitálu, nákladovost, tržní podíly (v úvěrech, depozitech či pojištění), solventnost či combined ratio (podíl vyplacených škod a provozních nákladů k vybranému pojistnému).
V druhém je rozhodující, jak rozsáhlé a kvalitní produkty a služby umí daný peněžní ústav svým klientům nabídnout. Zkoumají se bonusy a náklady související s vedením běžného účtu, vyspělost mobilních aplikací, celková míra digitalizace, výhodnost spoření, investic či úvěrů. U pojišťoven se hodnotí i výše pojistného anebo srozumitelnost smluvních podmínek.
„Letos jsme do metodiky více zahrnuli například využívání finančních služeb v zahraničí, akcentovali jsme kyberbezpečnost v aplikacích, doplnili jsme hodnocení cestovního pojištění nebo jsme upřesnili metodiku klientských procesů, včetně délky likvidace pojistných škod,“ říká Jaroslav Mašek, šéfredaktor Hospodářských novin.
V obecné rovině je cílem projektu rozvoj bankovního a pojišťovacího sektoru a snaha poskytnout peněžním ústavům nezávislá srovnání jejich tržních pozic. Veřejnosti pak nabízí ucelený obraz o finančním trhu a pomáhá snadněji se zorientovat v produktech a službách, které peněžní ústavy nabízejí.
Nejlepší banky
O vítězství České spořitelny rozhodlo především to, že byla nejlepší v hodnocení ekonomiky. Dobře se jí ale dařilo i v klientském pohledu, kde skončila třetí. „Banka dosáhla nejvyššího tržního podílu na úvěrech i depozitech, vykázala přírůstek podílu na úvěrovém trhu a udržela vyrovnaný poměr úvěrů k depozitům,“ vyjmenovává některé z rozhodujících faktorů Michal Mošnička, generální ředitel analytické agentury Scott & Rose. V klientské části vynikla nadprůměrnými výsledky v oblasti běžných účtů, výše bonusů či slev pro stávající klienty.
Na druhém místě se celkově mezi bankami umístila Raiffeisenbank, třetí byla ČSOB. Klientsky nejpřívětivější se stala Raiffeisenbank, druhá v této kategorii skončila Moneta Money Bank, třetí Česká spořitelna.
„Ocenění si vážíme, protože je podložené robustní datovou analýzou, a je tak pro nás dalším potvrzením, že růst finančního zdraví klientů může být v souladu s byznysovým úspěchem firmy,“ říká Tomáš Salomon, předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny.
Nejlepší pojišťovny
Pojišťovny byly hodnoceny ve dvou hlavních kategoriích – životní a neživotní. Nejlepší životní pojišťovnou se stala Generali Česká pojišťovna. K vítězství ji dovedly především nadstandardní výsledky v ekonomickém hodnocení, kde dosáhla nejvyššího tržního podílu, měla nejlepší combined ratio a třetí nejvyšší ziskovost. Druhá skončila Kooperativa a třetí ČSOB Pojišťovna.
Finální účet za bankovní windfall tax: namísto 35 miliard korun jen stovky milionů. Jak se banky dani vyhnuly?
Generali byla současně i klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou, když dosáhla nadstandardního hodnocení u pěti ze šesti sledovaných kritérií. Druhá skončila ČSOB Pojišťovna, třetí Česká podnikatelská pojišťovna.
„Visa Nejlepší pojišťovna patří v Česku k soutěžím, jejichž hodnocení považujeme za mimořádně sofistikované. Ocenění jsou pro nás důkazem, že se nám daří naplňovat strategii být celoživotním partnerem našich klientů,“ říká Roman Juráš, předseda představenstva a generální ředitel Generali České pojišťovny.
Nejlepší neživotní pojišťovnou se stala Allianz. Pomohly jí k tomu dominantní výsledky v ekonomických parametrech, kde dosáhla nejvyšší ziskovosti (ROE) a nejnižší nákladovosti. V klientské části bodovala zejména díky široké nabídce neživotních produktů, srozumitelnosti pojištění a rozsáhlé obchodní a zprostředkovatelské síti. Druhá byla ČSOB Pojišťovna, třetí Generali Česká pojišťovna.
„Získané ocenění je pro nás důležité, protože potvrzuje, že jdeme správným směrem. Vnímám ho jako ocenění práce našich týmů a jim také patří velké poděkování,“ říká Dušan Quis, předseda představenstva a generální ředitel Allianz pojišťovny.
Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou se stala ČSOB Pojišťovna, druhá skončila Generali Česká pojišťovna, třetí Allianz.
Speciální kategorie
Součástí hodnocení jsou letos i speciální kategorie Počin roku, Nejlepší dlouhodobý investiční produkt a Nejlepší pojištění dlouhodobé péče. Počinem roku v bankovnictví je záchranné tlačítko v mobilním a internetovém bankovnictví od Monety, které chrání peníze klientů, pokud mají podezření na zneužití svých účtů. Počinem roku v pojišťovnictví je pojištění Náš domov od ČSOB, které za klienty hlavně hlídá, zda není jejich nemovitost podpojištěná. O vítězích v této kategorii rozhodli v hlasování čtenáři Hospodářských novin.
Nejlepší dlouhodobý investiční produkt má podle analýzy Scott & Rose Patria Finance. Druhá skončila Raiffeisenbank, třetí Wood Retail Investments (Portu). Nejlepší produkt pojištění dlouhodobé péče pak nabízí NN Životní pojišťovna. Druhá v této kategorii skončila Allianz, třetí Kooperativa.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist










