Letošní ročník prestižní soutěže Visa Nejlepší banka roku vyhrála podruhé v řadě Raiffeisenbank. Dařilo se jí v obou hlavních ukazatelích: ekonomickém zdraví finančních domů a jejich přístupu ke klientům. Visa pojišťovnami roku pak byly Generali Česká pojišťovna a Komerční pojišťovna.

Výzkum, na jehož základě Hospodářské noviny každoročně vyhlašují nejvýkonnější bankovní a pojišťovací instituce v Česku, se letos uskutečnil popatnácté. Celkově bylo posuzováno dvanáct bank a stejný počet pojišťoven. Potřebná data vyhodnotila agentura Datank, jejich sběr probíhal mezi letošním červnem a srpnem.

Banky a pojišťovny byly posuzovány ze dvou pohledů – akcionářského a klientského. V prvním se zkoumá ekonomická výkonnost finančních domů. Mezi hodnotící kritéria patří například návratnost vlastního kapitálu (ukazatel ROAE), nákladovost, tržní podíl v depozitech a úvěrech či kvalita aktiv. V klientském pohledu se hodnotily náklady na vedení účtů, výše mimořádných poplatků a úrokových sazeb, komunikace s klienty či šíře produktů a služeb.

Vítězná Raiffeisenbank nenašla přemožitele ani v jednom z těchto pohledů. Podle sesbíraných dat vykázala velmi dobré výsledky zejména v oblasti navýšení depozit, objemu vkladů a úvěrů či počtu klientů. „Dále jí pomohly výborné výsledky v kategorii výše úroků, kde skončila na druhém místě, a šíře nabízených produktů a služeb, kde byla třetí. Nadprůměrných výsledků dosáhla i v oblasti dostupnosti, k čemuž jí pomohl zejména velký počet bankomatů dostupných zdarma a slušná pobočková síť,“ říká David Pavlát, projektový manažer analytické agentury Datank. I proto se Raiffeisenbank stala i klientsky nejpřívětivější bankou roku.

„Na tento úspěch jsem nevýslovně hrdý. Vděčíme za něj především našim klientům a zaměstnancům, jimž tímto ze srdce děkuji,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida.

Na druhém místě skončila Moneta Money Bank, která se oproti loňsku posunula o dvě příčky. „Skokanem“ roku je Air Bank, která poskočila z loňského sedmého místa na letošní bronzovou pozici.

Podle čeho se hodnotilo:

◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.

◾ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e‑mailu.

◾ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost, tedy poměr mezi náklady a ziskem.

V případě pojišťoven se zvlášť hodnotily oblasti životního a neživotního pojištění. Nejlepší životní pojišťovnou se stala Komerční pojišťovna. Pomohly jí k tomu především dobré ekonomické výsledky v ukazatelích, jako je růst tržního podílu, výše nákladů či investiční riziko. První byla také v kategorii služeb a dobře dopadla, i co se týče kvality komunikace se zákazníky. Tato kategorie je zajímavá tím, že ji Datank provádí prostřednictvím takzvaného mystery callingu a mailingu: pracovníci agentury se vydávají za klienty volající (anebo píšící maily) s dotazy do zákaznických center bank a pojišťoven.

„Ocenění si velmi vážíme zejména proto, že soutěž je na našem trhu naprosto jedinečná. O vítězství nerozhoduje hlasování veřejnosti ani porota, ale několik desítek statistických údajů, které hodnotí jak nabídku a úroveň služeb, tak ekonomické výsledky,“ říká Gaël Loaëc, předseda představenstva a generální ředitel Komerční pojišťovny.

Komerční pojišťovně se v soutěži daří, loni byla druhá, předloni první. Druhá letos skončila Generali Česká pojišťovna, která si meziročně polepšila o jednu příčku. A třetí byla ČSOB Pojišťovna, která loni zůstala o jednu příčku za stupněm vítězů. Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou pak byla Generali Česká pojišťovna.

Právě ta se stala vůbec nejúspěšnějším finančním domem letošní soutěže. Kromě těchto úspěchů totiž skončila první mezi neživotními pojišťovnami. A navíc byla i klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou. Pomohl jí k tomu fakt, že patří mezi nejlepší v nabídce produktů a služeb, má širokou síť poboček a dobře vyšla, i co se týče komunikace s klienty. Zároveň se umístila na třetím místě z pohledu akcionáře, kde jí pomohl nejvyšší tržní podíl a výsledky v oblasti nákladovosti a rentability.

„Vítězství nejen v hlavní kategorii, ale také v těch souvisejících s klientskou přívětivostí vnímáme jako velké uznání pro naše kolegy i poradce. Naše vítězství je o to přesvědčivější, když stojí na výsledcích prestižní soutěže s objektivními a profesionálně zpracovanými hodnoticími kritérii,“ říká Roman Juráš, předseda představenstva a generální ředitel Generali České pojišťovny.

Letos se také poprvé rozdávaly ceny v nové kategorii ESG počin roku. Ta nahradila dřívější kategorie bankovní a pojišťovací inovátor roku. Rozdíl proti kritériím, která vyhodnocuje Datank, spočívá v tom, že v případě ESG počinu roku rozhodují o vítězích lidé v on-line hlasování. ESG počinem roku mezi bankami je projekt Zelená obec roku od ČSOB. V rámci této soutěže se v Česku hledá municipalita, která se snaží být co nejvíce udržitelná a zodpovědná vůči životnímu prostředí.

Počinem roku v pojišťovnictví je projekt Generali České pojišťovny SME EnterPrize. Tato soutěž je určena start-upům, živnostníkům, mikro-, malým a středním podnikům (tzv. SME), které v Česku podnikají udržitelným způsobem. Soutěž navazuje na úspěšný formát, který již několik let funguje v Itálii, Francii či ve Španělsku. Cílem soutěže je ocenit firmy, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na životní prostředí.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.