Letošní ročník prestižní soutěže Visa Nejlepší banka roku vyhrála podruhé v řadě Raiffeisenbank. Dařilo se jí v obou hlavních ukazatelích: ekonomickém zdraví finančních domů a jejich přístupu ke klientům. Visa pojišťovnami roku pak byly Generali Česká pojišťovna a Komerční pojišťovna.
Výzkum, na jehož základě Hospodářské noviny každoročně vyhlašují nejvýkonnější bankovní a pojišťovací instituce v Česku, se letos uskutečnil popatnácté. Celkově bylo posuzováno dvanáct bank a stejný počet pojišťoven. Potřebná data vyhodnotila agentura Datank, jejich sběr probíhal mezi letošním červnem a srpnem.
Banky a pojišťovny byly posuzovány ze dvou pohledů – akcionářského a klientského. V prvním se zkoumá ekonomická výkonnost finančních domů. Mezi hodnotící kritéria patří například návratnost vlastního kapitálu (ukazatel ROAE), nákladovost, tržní podíl v depozitech a úvěrech či kvalita aktiv. V klientském pohledu se hodnotily náklady na vedení účtů, výše mimořádných poplatků a úrokových sazeb, komunikace s klienty či šíře produktů a služeb.
Vítězná Raiffeisenbank nenašla přemožitele ani v jednom z těchto pohledů. Podle sesbíraných dat vykázala velmi dobré výsledky zejména v oblasti navýšení depozit, objemu vkladů a úvěrů či počtu klientů. „Dále jí pomohly výborné výsledky v kategorii výše úroků, kde skončila na druhém místě, a šíře nabízených produktů a služeb, kde byla třetí. Nadprůměrných výsledků dosáhla i v oblasti dostupnosti, k čemuž jí pomohl zejména velký počet bankomatů dostupných zdarma a slušná pobočková síť,“ říká David Pavlát, projektový manažer analytické agentury Datank. I proto se Raiffeisenbank stala i klientsky nejpřívětivější bankou roku.
„Na tento úspěch jsem nevýslovně hrdý. Vděčíme za něj především našim klientům a zaměstnancům, jimž tímto ze srdce děkuji,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida.
Na druhém místě skončila Moneta Money Bank, která se oproti loňsku posunula o dvě příčky. „Skokanem“ roku je Air Bank, která poskočila z loňského sedmého místa na letošní bronzovou pozici.
Podle čeho se hodnotilo:
◾ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.
◾ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e‑mailu.
◾ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost, tedy poměr mezi náklady a ziskem.
V případě pojišťoven se zvlášť hodnotily oblasti životního a neživotního pojištění. Nejlepší životní pojišťovnou se stala Komerční pojišťovna. Pomohly jí k tomu především dobré ekonomické výsledky v ukazatelích, jako je růst tržního podílu, výše nákladů či investiční riziko. První byla také v kategorii služeb a dobře dopadla, i co se týče kvality komunikace se zákazníky. Tato kategorie je zajímavá tím, že ji Datank provádí prostřednictvím takzvaného mystery callingu a mailingu: pracovníci agentury se vydávají za klienty volající (anebo píšící maily) s dotazy do zákaznických center bank a pojišťoven.
„Ocenění si velmi vážíme zejména proto, že soutěž je na našem trhu naprosto jedinečná. O vítězství nerozhoduje hlasování veřejnosti ani porota, ale několik desítek statistických údajů, které hodnotí jak nabídku a úroveň služeb, tak ekonomické výsledky,“ říká Gaël Loaëc, předseda představenstva a generální ředitel Komerční pojišťovny.
Komerční pojišťovně se v soutěži daří, loni byla druhá, předloni první. Druhá letos skončila Generali Česká pojišťovna, která si meziročně polepšila o jednu příčku. A třetí byla ČSOB Pojišťovna, která loni zůstala o jednu příčku za stupněm vítězů. Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou pak byla Generali Česká pojišťovna.
Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna roku 2023
Právě ta se stala vůbec nejúspěšnějším finančním domem letošní soutěže. Kromě těchto úspěchů totiž skončila první mezi neživotními pojišťovnami. A navíc byla i klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou. Pomohl jí k tomu fakt, že patří mezi nejlepší v nabídce produktů a služeb, má širokou síť poboček a dobře vyšla, i co se týče komunikace s klienty. Zároveň se umístila na třetím místě z pohledu akcionáře, kde jí pomohl nejvyšší tržní podíl a výsledky v oblasti nákladovosti a rentability.
„Vítězství nejen v hlavní kategorii, ale také v těch souvisejících s klientskou přívětivostí vnímáme jako velké uznání pro naše kolegy i poradce. Naše vítězství je o to přesvědčivější, když stojí na výsledcích prestižní soutěže s objektivními a profesionálně zpracovanými hodnoticími kritérii,“ říká Roman Juráš, předseda představenstva a generální ředitel Generali České pojišťovny.
Česká ekonomika musí projít strukturálními změnami. Jinak bude odsunuta na periferii Evropy
Letos se také poprvé rozdávaly ceny v nové kategorii ESG počin roku. Ta nahradila dřívější kategorie bankovní a pojišťovací inovátor roku. Rozdíl proti kritériím, která vyhodnocuje Datank, spočívá v tom, že v případě ESG počinu roku rozhodují o vítězích lidé v on-line hlasování. ESG počinem roku mezi bankami je projekt Zelená obec roku od ČSOB. V rámci této soutěže se v Česku hledá municipalita, která se snaží být co nejvíce udržitelná a zodpovědná vůči životnímu prostředí.
Počinem roku v pojišťovnictví je projekt Generali České pojišťovny SME EnterPrize. Tato soutěž je určena start-upům, živnostníkům, mikro-, malým a středním podnikům (tzv. SME), které v Česku podnikají udržitelným způsobem. Soutěž navazuje na úspěšný formát, který již několik let funguje v Itálii, Francii či ve Španělsku. Cílem soutěže je ocenit firmy, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na životní prostředí.